Egyszerűsített foglalkoztatás keretében szükséges nyilvántartások

 

 

Statisztikai állandó létszám meghatározása

 

 

Első lépésként az Excel táblázatba vagy egy kézzel készített táblázatba gyűjtsük ki az állandó foglalkoztatottak létszámát az egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatást megelőző 6 hónapra visszamenőleg. Ezt a táblázatot folyamatosan fogjuk kitölteni a következő hónapokban, mindig beírva az aktuális állandó létszámot.

Egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmazható napi létszám

Az aktuális hónapot megelőző 6 hónap állandó havi létszámát adjuk össze és osszuk el 6-tal, így megkapjuk az átlagos statisztikai létszámot. A törvényi előírás szerint

 

Főállású alkalmazott átlaga (fő/hó)
Egyszerűsített fogl. keretében alkalmazható létszám (fő/nap)
0
1
1 – 5
2
6 – 20
4
20-nál több
munkavállalói létszám 20 %-a

 

Így naponta 1, 2, 4 vagy ennél több főt alkalmazhatunk. Ez a létszám foglalkoztatható naponta, amelyet a hónap naptári napjaival szorozva megkapjuk a havi foglalkoztatható létszámot.

Pl.

A cégnél 4 főt lehet foglalkoztatni naponta egyszerűsített foglalkoztatás keretében. Április hónapban összesen 30 nap x 4 fő = 120 főt, akiket egyenlőtlenül is foglalkoztathat. Pl. 10 napon van szüksége 12 fő / nap dolgozóra vagy 20 napon keresztül 6 fő / nap.

Figyelni kell közben arra, hogy heti 5 egymást követő nap után 1 nap szünetet kell tartani és ha a munkavállaló abban a hónapban elérte már a 15 munkanapot, akkor a továbbiakban is lehet foglalkoztatni, de akkor már nem az egyszerűsített közterhet fogja fizetni, hanem a többi járulékot is. Létszám vezetése

Célszerű vezetni egy táblázatot, hogy naponta mennyi főt alkalmaztunk, 1 hónapon belül ill összesen valamint azt is, hogy 1 fő hány napot dolgozott nekünk a hónapban, nehogy átlépjük a keretünket.

Munkavállaló bér és járulék kifizetés vezetése

Névre szólóan vezessünk egy adatlapot, hogy melyik nap mennyi munkabérért dolgozott és mennyi közterhet fizettünk be a munkavállaló után.

A hónap végével ezt az igazolást adjuk át a munkavállalónak, mert ez alapján tudja majd, hogy kell-e adóbevallást készítenie vagy sem. Kiadási pénztárbizonylaton is vetessük át a napi munkadíját, mert ez pedig a könyvelés alátámasztásához kell majd. Külön tömböt alkalmazzunk az alkalmi munka kifizetésére, mert ezt év végén kötegelni tudjuk és könnyebben előkereshető lesz egy munkaügyi ellenőrzés során.

Jelenléti ív vezetése

Jelenléti ívet is vezettessünk a munkavállalóval, mert ez alapján tudjuk igazolni a munkaidő, pihenőidő betartását.

Munkavállaló bejelentése

A 11T1042E nyomtatvány kitöltésével tudjuk bejelenteni az egyszerűsített foglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalót csak elektronikus úton illetve a bevallást (1108 és 1108E nyomtatvány) elküldeni. Mindegyik nyomtatvány a NAV (www.apeh.hu) oldaláról letölthető és az ÁNYK keretprogrammal kitölthető.

Bejelentés határideje, adatok módosítása

A munkavégzés megkezdése előtt köteles a munkáltató bejelenteni a munkavállalót.

A bejelentés visszavonására vagy módosításra:

  •  Az egyszerűsített foglalkoztatás bejelentését követő 2 órán belül vagy
  • Bejelentésben foglaltak szerint a foglalkoztatás a bejelentés napját követő napon kezdődött, vagy ha a bejelentés egy napnál hosszabb időtartami munkaviszonyra vonatkozott, a módosítás bejelentés napján délelőtt 8 óráig van lehetőség, ezt követően a munkáltató a közteher – fizetési kötelezettségének köteles eleget tenni.

Pl.  Munkáltató 2011. május 4-től 2011. május 8-ig egyszerűsített foglalkoztatás keretében alkalmi munkavállalót kíván foglalkoztatni. A munkáltató a 11T1042E jelű adatlapon 2011. május 3-án bejelenti, azonban az időjárási viszonyok miatt május 7-én nem tud a munkavállaló munkát végezni. Ezért május 7-én reggel 8 óráig módosíthatja a munkáltató a bejelentést, akár telefonon keresztül is.

Figyeljünk arra, hogy ha 2 hónapot érintően jelentjük be a munkavállalót pl. 2011. április 29-től 2011. május 2-ig, akkor az áprilisi és májusi bevallásoknál figyelembe vegyük a megfelelő napokat. Ha vezetjük névre szólóan a naponta dolgozó munkavállalókat, akkor össze lehet egyeztetni hó végén az adatokat a „bérszámfejtéshez” és a bevalláshoz.

 

Tetszett? Küld el másnak is!
  • Print
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • PDF
  • RSS
Kategória: Blog, Egyéni vállalkozás, Irodai ügyintézés | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.