Miért kezdted el vállalkozásodat? Elgondolkodtál már ezen a kérdésen?
Valószínűleg azért, hogy jövedelmed keletkezzen belőle és ezzel a család pénzügyi helyzetét stabillá tegyed.
Ezért most folytatva a vállalkozásokról szóló cikksorozatot a mai részben a profit szerzéséről lesz szó.
A vállalkozásban lévő pénz több részre osztódik, hiszen szükség van pénzre
- a termék beszerzéséhez,
- termék előállításához,
- állandó költségekre,
- egyéb kiadásokra.
Saját “munkabéred” nem csak abból áll, hogy havonta lesz egy fix kereseted mint bármely alkalmazotti munkahelyen, hanem itt már lesz egy másik tényező is, az osztalék. Az osztalék az év végi zárás, bevallás, mérleg után a realizált nyereségből fizethető ki, így a vállalkozás célja, hogy minél nagyobb legyen a nyereség.
Nyereség = bevétel – kiadás
De hogyan tudod a nyereséget, profitot növelni?
Ehhez először meg kell nézni, hogy milyen tényezők befolyásolják a profit alakulását:
- Eladott áruk, szolgáltatások mennyisége.
- Eladott áruk, szolgáltatások árszínvonala.
- Beszerzett, előállított termékek beszerzési költsége.
- Állandó költségek.
Mit jelent ez részletesen?
1. Eladott áruk, szolgáltatások mennyisége
Minél több terméket tudunk értékesíteni, annál több lesz a bevételünk és ezzel együtt az 1 db termékre jutó állandó költség nagysága csökken. Így darabonként több nyereséget realizálunk.
2. Eladott áruk, szolgáltatások árszínvonala
Vevőid szokásait, igényeit ismerve minél magasabb áron tudod értékesíteni termékeidet, annál több lesz a profitod. Ehhez egyedivé, egyedülivé kell válnod a piacon, keresni egy olyan hiányzó területet, ahol speciális ajánlatoddal magasabb árakon is le tudod adni termékeidet.
3. Beszerzett, előállított termékek beszerzési költsége
Ezt a tételt lehetőleg minél alacsonyabbra kell levinni, úgy, hogy a minőség nem szenvedjen csorbát, hiszen akkor olcsóbban kellene adni a termékeket. Ezt a beszállítókkal kötött szerződésekben kapott kedvezményekkel lehet elérni elsősorban.
4. Állandó költségek
Az állandó költségek csökkentése egy sarkallatos kérdés, hiszen az alkalmazottaknak, akkor is kell munkabért fizetni, ha kevesebb munkája van. Bérleti díj, rezsi szintén fizetendő, akár van forgalom, akár nincs. Az állandó költségeket úgy lehet leginkább csökkenteni egy darab termékre vetítve, ha minél több darabot adunk el.
Ezt a 4 profit befolyásoló tényezőt célszerű együtt nézni, alakítani, mert kölcsönhatásban vannak és erősítik – gyengítik egymást. 1-1 tényező alalkulásával is érhető el profit növekedés, de ha együtt változtatjuk őket, akkor viszont már jobban maximalizálhatjuk profitunkat.
Profit maximalizálásról és a vállalkozások szervezésével, vezetésével valamint adózásával kapcsolatos témákról is részletesen olvashatsz A cégmenedzselés kézikönyve c. kiadványban, amelyben sok hasznos gyakorlati tapasztalatról is olvashatsz.